Kamstrup leverer et solidt resultat og fortsætter højt investeringsniveau

16. marts 2021

Teknologivirksomheden Kamstrup kom ud af 2020 med et tilfredsstillende resultat til trods for COVID-19. Store investeringer i innovation, teknologi og udvidelsen i nye markeder fastholdes. Kamstrup går ind i 2021 med fokus på yderligere vækst drevet af globale trends så som reducering af vandspild og optimering af energieffektivitet, der understøtter den grønne omstilling.

I 2020 formåede Kamstrup at navigere igennem et år præget af usikkerhed forårsaget af COVID-19-pandemien. Med en omsætning på DKK 2,3 milliarder, hvilket er tæt på samme niveau som året forinden, samt et resultat før skat på DKK 166 millioner leverede Kamstrup et solidt og tilfredsstillende årsresultat.

”Jeg er meget tilfreds med det resultat, som Kamstrup leverede i 2020. I lyset af den globale pandemi formåede vi at tilpasse og transformere os og derigennem skabe et godt resultat. Det er et stærkere Kamstrup, der kommer ud på den anden side af COVID-19-krisen. Vi fortsatte med at levere til vores kunder samtidig med, at vi passede på vores medarbejdere. Det har været vores første prioritet”, udtaler Kim Lehmann, CEO i Kamstrup.

Øget ordreindgang trods COVID-19

I andet og tredje kvartal af året oplevede Kamstrup i nogle måneder en ordrenedgang på op til 60% som en direkte konsekvens af COVID-19. Kamstrup formåede dog at undgå et potentielt stort tilbageslag.

”Vi formåede at holde hjulene i gang takket være kunder, partnere og kolleger, som gjorde hele forskellen”, udtaler Kim Lehmann.

Kamstrup fortsatte med at ekspandere i nye markeder igennem 24 datterselskaber og et stigende antal kanalpartnere. Kamstrup sælger nu sine løsninger i mere end 90 lande.

Med afsæt i ovenstående bedrifter og set i lyset af COVID-19 endte omsætningen i 2020 på et tilfredsstillende niveau, og ordreindgangen voksede med imponerende 7% sammenlignet med 2019.

Gennem de seneste år har Kamstrup udvidet sin forretning internationalt. Den årlige ordreindgang er vokset fra DKK 1,6 milliarder i 2017 til DKK 2,4 milliarder i 2020. Det er en imponerende vækst på 50% over de seneste tre år.

Fortsatte investeringer

På trods af et år præget af usikkerhed fastholdt Kamstrup fokus på at sikre investeringer i fremtiden for at være med i forreste række i den teknologiske udvikling. I 2020 blev 12,5% af virksomhedens omsætning investeret i innovation, teknologi og produktudvikling.

”Vores investeringsniveau i udvikling af fremtidige løsninger er helt afgørende for at kunne hjælpe vores kunder med at optimere deres forretning og bidrage til energioptimering og reduktion af vandtab”, udtaler Kim Lehmann.

Det relativt høje investeringsniveau forventes at føre til øget ekspansion og vækst over de kommende år. På kort sigt forventer Kamstrup dog samme aktivitetsniveau i 2021 som i 2020 grundet COVID-19.

“Vi har bibeholdt et højt investeringsniveau i udvikling, og det vil vi også fortsat gøre. Innovation inden for teknologi og produktudvikling vil drive Kamstrup og vores kunder frem de kommende år. Med innovative partnerskaber med udvalgte kunder og teknologipartnere kan vi udvikle fremtidens bæredygtige løsninger, som kan gøre en positiv forskel i samfund over hele verden”, udtaler Kim Lehmann.

Se CEO Kim Lehmann præsentere resultaterne for 2020.

Kontakt vedrørende denne pressemeddelelse:

Kim Lehmann, CEO

Tlf. +45 89 93 10 00