Kamstrup, maailman johtava älykkäiden mittariratkaisujen toimitta, on ilmoittanut ennätyksellisen liikevaihdon vuodelle 2015 eilen julkaistussa vuosikertomuksessaan.

Edellinen ennätys, 186 miljoonaa euroa, saavutettiin vuonna 2014. Vuoden 2015 liikevaihdoksi ilmoitettiin 204 miljoonaa euroa ja liikevoitoksi 27 miljoonaa euroa. Liikevoitto on odotetusti pienempi kuin vuonna 2014, jolloin yhtiö sai myyntituloja alankomaalaisen Gas Division  osaston myynnistä.

Sähkö- ja vesimittarien maailmanlaajuiset markkinat kasvoivat vuonna 2015 maltillisesti, kun taas lämpöenergiamittarien kysyntä pysyi entisellä tasolla. Kamstrup onnistui kiristyvässä kilpailutilanteessa kasvattamaan markkinaosuuttaan useilla tärkeillä markkina-alueilla ja ylsi 13 prosentin orgaaniseen kasvuun.

Kasvu oli vahvaa etenkin vedenmittausalalla, sillä yhä useammat vesilaitokset eri puolilla maailmaa haluavat hyötyä älykkäistä vedenmittausratkaisuista.

Yksi syy liikevaihdon kasvuun on Kamstrupin jatkuva investointi tuotekehitykseen. Vuonna 2015 markkinoille tuotiin useita uusia ratkaisuja, niistä merkittävimpinä uudet, älykkäät verkkojärjestelmät, joilla valvotaan vedenjakelujärjestelmän painetta ja vuotoja. Tuotekehitykseen panostaminen on myös luonut Kamstrupille yli sata uutta työpaikkaa. Tanskalaisyhtiö ylitti tuhannen työntekijän rajapyykin sopivasti 25 vuotta sen jälkeen, kun yhtiö päätti keskittyä mekaanisten mittarien sijaan elektronisiin ratkaisuihin.
Tuotekehitykseen tehdyt suuret investoinnit lisäävät vuoden 2015 tuloksen painoarvoa ja siivittävät toimitusjohtaja Per Asmussenin mukaan Kamstrupia kasvattamaan markkinaosuuttaan ja tuottojaan entisestään vuonna 2016.

Kasvun jatkuessa yhtiö odottaa palkkaavansa vuonna 2016 noin sata uutta työntekijää, ensi sijassa tuotekehitykseen ja myyntiin.

Kamstrup sai vuonna 2015 tähänastisen historiansa suurimman tilauksen, kun DONG Energy valitsi sen toimittamaan miljoona älykästä sähkömittaria Kööpenhaminan alueelle. Lisäksi Kamstrup avasi Istanbuliin Turkin maakonttorin, joten Kamstrupin myyntitoimistoja on nyt jo 24 eri maassa.
"Tuotekehitykseen ja tuotantotekniikkaan tekemämme investoinnit tukevat kasvun jatkumista. Uudet tuotteet ja ratkaisut ovat vahvistaneet kilpailukykyämme ja asemaamme markkinajohtajana. Odotamme vuodelle 2016 lisää kasvua ja hieman vuotta 2015 suurempaa liikevoittoa, joka saavutetaan etenkin vesisektorin vientimarkkinoiden kasvulla. Panostamme edelleen voimakkaasti näille alueille varmistaaksemme, että Kamstrup jatkaa työtään älykkäiden mittausratkaisujen edelläkävijänä", Per Asmussen toteaa.